Forfatter

Ida Auken MF

21. marts

I mit Danmark er der frihed til forskellighed

Vi finder ikke svarene på fremtidens udfordringer ved at tænke ens. Danmarks succes hviler på vores evne til at skabe et fællesskab af forskellighed.

Jeg ønsker, at vi skaber et Danmark, hvor mennesker ikke dømmes på hudfarve og religion. Et Danmark med frihed til forskellighed. Alle skal have en chance for at bevise sit værd og skabe sig en tilværelse.

I mit Danmark skal de rette mennesker have det rette arbejde på baggrund af deres kvalifikationer. For at nå dertil skal Danmark have frisind igen. Vi skal acceptere menneskers forskelligheder og fokusere på de styrker, vi hver især kan tilføre det danske samfund. Samtidig skal vi klart sige fra overfor alle, der skaber splittelse og konflikt uanset hvor de kommer fra.

Vi bliver ikke stærkere af at slå grænsebommen ned og lukke os om os selv. Det gør ikke vores hospitaler bedre. Det gør ikke vores skoler bedre. Og det forbedrer ikke vores ældreomsorg.

Vi er et lille land, der lever af at handle med resten af verden. Det er vores evne til at få nye ideer, der afgør om, vi stadig kan udvikle velfærden i Danmark.

Mit mål er, at Danmark bliver en magnet for viden. Danske virksomheder har brug for al det talent, de kan få. Ligegyldigt hvor dte kommer fra. Mange danske virksomheder er i dag allerede dybt afhængige af af deres udenlandske medarbejdere i både produktionshallen og laboratoriet. Og efterspørgslen efter dygtige udenlandske medarbejdere kommer kun til at stige de kommende år. Derfor skal vi blive bedre til at byde velkommen.